♥ Ara Chomot Punye Cerita ! :) ♥ kalau suke , follow sahaja ok .. :) ♥ smileeeee ..

♥ .. Kisah Rumput Dgn Org Yang Disayangi .. ♥

Pada satu pagi disatu sekolah menengah , ada sorg pelajar bertanya kpd sorg guru yg sedang mengajar .. Ketika itu guru tersebut sedang menyentuh mengenai kasih dan syg secara am .. dialog diantara pelajar tersebut dgn gurunya berbunyi bergini :

Pelajar : cikgu , mcm mana kita nak pilih ssorg yg terbaik sebagai org yg paling kita syg .. dan mcm mana kasih sayang itu kita nak berkekalan ?

Cikgu : Ohhh .. awak nak tahu ker ? emmm .. baiklah tp skrg kamu buat apa yg saya suruh .. ikut saja arahan saya dan mungkin kamu akan mendapat jawapannya nanti ..

Pelajar : Baiklah cikgu .. apa yg harus saya buat ?

Cikgu : Kamu pergi ke padang sekolah yg berada di luar kelas skrg juga .. kamu berjalan atas rumput disitu  dan sambil memandang rumput didepan kamu .. pilih yg mana PALING cantik tanpa kamu menoleh ke belakang walau skali pun .. dan kamu petiklah rumput PALING cantik yg berada dihadapan kamu dan  bawa balik ke kelas ..

Pelajar : Ok saya pergi skrg dan buat apa yg cikgu suruh ..

Apabila pelajar tersebut kembali semula ke kelas , tiada satu pun rumput ditangannya .. Maka cikgu pun bertanya kepada pelajar tersebut ..

Cikgu : Mana rumput yg cikgu suruh kamu petik ?

Pelajar : Ohh , tadi saya berjalan diatas rumput dan sambil rumput yg berada disitu dan saya pun carilah rumput yang PALING cantik .. mmg ada banyak yg cantik tp cikgu kata petik yg PALING cantik , maka saya pun terus berjalan ke depan sambil mencari yg paling cantik tanpa menoleh ke belakang lagi .. Tapi sampai ke hujung padang , saya x jumpa pun yg paling cantik .. Mungkin ada diantara yg dibelakang saya  sebelum itu tp cikgu ckp x boleh menoleh ke belakang semula , jadi tiada laa rumput yg boleh saya petik ..

Cikgu : yaa ! itulah jawapannya .. Maknanya apabila kita telah berjumpa dgn ssorg yg kita syg , jgnlah kita hendak mencari yg lebih baik daripada itu .. kita patut menghargai org yg berada dihadapan kita sebaik-baiknya .. jgn lah kita menoleh ke belakang lagi .. apa yg berlaku tetap dah berlaku .. Dan semoa yg berlalu tidak akan berulang ..

Jika kita berselisihan faham dgn org yg kita syg , kita boleh perbetulkan keadaan dan cuba teruskan perhubungan tersebut walaupun banyak perkara yg mengugat perhubungan tersebut .. Dan ingatlah org  yg kita syg itulah yg PALING cantik dan PALING baik utk kita walaupun nak diikutkan pada mulanya banyak lagi yg lebih cantik seperti rumput tadi .. KECUALILAH jika perhubungan tersebut x boleh diselamatkan lagi , maka barulah kita mulakan sekali lagi .. Maka sayangilah org yg berada dihadapan kita dgn tulus dan ikhlas .. 

No comments:

Post a Comment